donderdag 28 mei 2009

Tuinplannen

Toen wij 2,5 jaar geleden dit huis kochten, was dat voornamelijk om de grote tuin. We wonen bijna in het centrum, aan een redelijk drukke weg, maar de tuin is werkelijk een oase. Er zijn geen directe buren, en in het weekend hoor je slechts het klokje van een nabijgelegen kapel klingelen...in combinatie met hele hordes vogels. De tuin beslaat zo'n 500 vierkante meter, en er zijn verschillende doorgangen, trapjes, hoekjes en perkjes, kortom een gevarieerd stukje groen. Er is een kiwi-pergola, een schuur, een overdekt terras, een gazon, een grote overdekte carport en een moestuin. Het is een min of meer "losse"stijl, geen strakke perken en borders, wat ik op zich helemaal leuk vind, maar het is wel zo dat de vorige bewoners echt alles door elkaar hebben geplant en gezaaid. Zonder rekening te houden met hoogtes, breedtes en bloeitijden. Als alles net begint te bloeien, zo in eind maart, april, mei, ziet het er wel heel mooi uit, lichtelijk verwilderd met zachte kleuren en een vergeet-me-nietjestapijt. Hier een daar een felgele tulp maakt het plaatje echt af...

Maar op het moment is het een chaosje aan het worden, met overal uitgebloeide bloemen en dorre stengels. Bovendien is de hoeveelheid onkruid ook niet te overzien, zodat ik erg veel tijd kwijt ben aan het onderhoud. En dat schiet nou juist zijn doel voorbij: hebben we eindelijk een heerlijk grote tuin voor de kinders, heeft mama nergens tijd meer voor omdat ze steeds ergens staat te snoeien, harken, wieden of spitten!
Ik heb dus een rigoreus besluit genomen: een aantal perken ga ik uitspitten en leeghalen en dan ga ik er "vakken" van maken. Jeweetwel: met een buxushaagje, en in elk vak een ander gewas: lavendel, rozen, hosta's of vrouwenmantel Om kosten te besparen (ja, alweer!) heb ik gisteren zo'n 70 buxus-stekjes gezet en alvast wat hosta's gescheurd en opgepot. Ook de lavendel is gezaaid, en nou maar afwachten hoeveel rendement ik heb aan het einde van de zomer.
Jammer van de mooie akeleien, blauwe druifjes en korenbloemen, maar misschien kan ik ze nog een ander plekje geven...
Wat een prachtige tere bloemen zijn het toch...
Van vergeet-me-nietjes krijg ik nooit genoeg; gelukkig maar dus
dat het er elk jaar meer worden!
Dat geldt ook voor de korenbloemen!

Ik weet in ieder geval waar ik volop van ga kwijlen, tuinsgewijs dan! Hier een kleine impressie van "De Korfhoeve"...
Mooi die roze rozen, maar dat durf ik niet aan, precisie-snoeien en luizenplagen..
Zulke vakken bedoel ik.
Lavendel schijnt de luizen wel weg te houden, toch?
Wat een schitterend "verwilderd" plekje...zucht!
En tot slot nog een kiekje van de voortuin van mijn vorige huis "Ut Huske". Erg mooi met die 8 oude leilindes,de met ijsselsteentjes gemetselde put en kleine kasseitjes in Franse vakjes, maar we hadden een inimini-achtertuintje, en een racebaan langs de zijkant...snik, snik dat ik het achter heb moeten laten. Het was tenslotte ook nog eens mijn ouderlijk huis...
Joke

Geen opmerkingen:

Een reactie posten

Blog Widget by LinkWithin